Alice Spring , Cairns - Reisverslag uit Petermann Island, Antarctica van Shanta Mangal - WaarBenJij.nu Alice Spring , Cairns - Reisverslag uit Petermann Island, Antarctica van Shanta Mangal - WaarBenJij.nu

Alice Spring , Cairns

Door: Shanta

Blijf op de hoogte en volg Shanta

18 Oktober 2016 | Antarctica, Petermann Island

14 okt
We zitten drie dagen in het red center in het Northern territory. Alles maar dan ook alles is hier rood. Een windvlaag en je witte jurk wordt omgetoverd in een rode jurk. Je zal toch op witte hakken hier rondlopen. In gedachten zie ik het voor me. Het is zo fascinerend hier.
Je kijkt naar een rots wat 500.000.000 jaar oud is en we staan met z'n allen te bewonderen. Een van de reisleiders vertelde dat de platen 500.000.000 jaar geleden gingen schuiven en duwde de rotsen omhoog en in het midden werd het naar beneden geduwd. De bekendste rotsformatie heeft ULURU en de andere heet Kata tjupa. Doordat er veel reptielen in het park verblijven met name slangen vertelde de gids doodleuk als er eentje je pad kruist doe dan rustig een stap terug niet wetende dat ik de grootste angst heb voor slangen.
Nou zei ik, je denkt toch echt niet dat ik rustig een stap terug doe ik gil de hele tent bij elkaar. Waarop ze zei "nee hoor ze eten geen mensen".
En toch liep ik daar rustig rond zonder angst.

15 okt

Vanmorgen om 3 uur op voor zonsopgang.

Het lijkt erop dat we iedere ochtend steeds eerder uitmoeten.
Weer adembenemend mooi!! We zijn weer naar dezelfde rotsformatie Uluru geweest voor de sunrise. Weer fascinerend hoe de rotsen van kleur veranderen.
Daarna zijn we naar de Olga's geweest, dat zijn rotsen die op de een of andere manier op verschillende figuren lijken. Ik haalde er een grote walrus uit. Van een afstand leek het echt op een walrus. Weer supergaaf. Het park is zo bijzonder met zijn rotsformaties en zijn rode kleur.
We mochten in de buurt van een van de rotsen een wandeling maken. Wat zijn ze kolossaal als je ernaast staat. Dat ze 500.000.000 miljoen jaar oud zijn. It 's Amazing!!!
Australiërs spreken met heel veel respect over de aboriginals die hier in Red Centre leven. Hoe zij leven, alles uit de natuur halen en alles wat ze niet nodig hebben weer aan de natuur terug geven.
Je mag absoluut niet van de paden afwijken, alles wordt met respect behandeld, zelfs plassen in de natuur is niet toegestaan. Voor de aboriginals is het een heilige plaats. zo bijzonder om het te zien en te ervaren. Ze hebben liever ook niet dat je geluid maakt tijdens zo'n wandeling. Geniet, en ervaar in stilte.
De flora's en fauna's worden heel goed beschermd.

Iedere keer ontdek ik bij mezelf hoe fascinerend dit park en het land is. Ik raak maar niet erover uitgesproken. Julius.
Vooral hier in de Desert, THE Red Centre.
Hoe bijzonder de mensen zijn.
De aboriginals zijn heel grof gebouwd.
Er is een groot verschil tussen de aboriginals in Alice Springs en in Ayers Rock.
Ik heb met een van ze gesproken in Ayers Rock
en deze rook gelukkig niet vies en was heel vriendelijk.

S middags hebben we het culture centrum bezocht en daarna kregen wij een rondleiding rondom de rotsen. Bepaalde delen van de rots mag absoluut niet gefotografeerd worden. Het zijn heilige plekken.
Toen de regering dat stuk land teruggaf aan de aboriginals zijn er 2 voorwaarden in opgenomen. Geen fotografie aan bepaalde delen en men mag alleen op bepaalde stukken van de rots beklimmen. Ieder stuk rots heeft zijn eigen verhaal. Voor hun is het een heilige plek. Ik ga jullie er niet mee vermoeien maar geloof me ik hing aan de lippen van de gids. Zo boeiend en interessant werd het verteld.
Het verhaal gaat dat er in het verleden bepaalde toeristen de verleiding niet konden weerstaan om toch de rots te beklimmen en de volgende dag zo ziek zijn geworden dat ze eraan zijn overleden.
Ga met respect om zoals zij dat ook doen. Ze zijn een met de natuur. Ze jagen alleen op datgene wat ze nodig hebben de rest wordt teruggegeven aan de natuur.
Deze mensen hebben heel veel indruk op me gemaakt.
De chauffeurs zijn ook echte goede vertellers. Ze weten heel veel over flora, fauna en dieren. Ze gaan er zo respectvol mee om, je mag ook geen blad aanraken. Sommige planten doen er 5 jaar over voor ze gebruikt kunnen worden voor het maken van medicijnen. Na de rondleiding werden we weer verrast met sunset.
Het was weer spectaculair ik kan er niets anders van maken. Natuurlijk heb ik vaker sunsets en sunrises gezien maar nooit dat de kleuren op een rots zo bijzonder van kleur veranderden.
Na afloop hadden wij een bbq, dus werd de groep in tweeën gedeeld.
Enfin Shanta was zo aan het kleppen met een stel dat ze de tijd was vergeten. Vervolgens stapt ze ook nog eens in de verkeerde bus. Ik maar wachten op Odi en Odi maar wachten op mij in een andere bus. Zie je het voor je. Echt iets voor mij

  • 18 Oktober 2016 - 18:19

    Tonny:

    Smullen, die verhalen van je. Heerlijk!!!! liefs

  • 20 Oktober 2016 - 21:01

    Peter En Trudie:

    Hoi Shan, we genieten weer van je reisverhalen, niet meer verkeerd instappen hè, Australië is groot. We hebben de tijd van Australië in de i-pad gezet, we volgen jullie. Veel plezier. Xx Peter en Trudie.

  • 23 Oktober 2016 - 20:13

    Mina Mangal:

    Hoi lieverd, wat boeiend jouw reisverslag. Ja blijf van alles af zoals ze dat zeggen. Ja en ik zie het voor mij. Jij in een andere bus en Odi in een andere. Haha wachten maar. Hoop dat je elkaar wel hebt gevonden heey. Meid, zo leuk wat jij meemaakt. Geniet er intens van. Liefs, Mina


  • 24 Oktober 2016 - 10:10

    Shanta Mangal:

    Hoi fooks.
    Iedere dag prachtig weer vandaag in de ochtend regen maar daarna was het weer prachtig weer om te rijden. Heb 450 kilometer gereden. Alles loopt goed zoals verwacht. We genieten en genieten en genieten

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Antarctica, Petermann Island

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 December 2016

Shantaodi

23 December 2016

Shantaodi

17 December 2016

Shantaodi

14 December 2016

Milford sound, nieuw zeeland

09 December 2016

Queenstown, Nieuw Zeeland
Shanta

Actief sinds 03 Okt. 2016
Verslag gelezen: 947
Totaal aantal bezoekers 11919

Voorgaande reizen:

01 Januari 2017 - 01 Januari 2017

Shantaodi

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

03 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: