Wellington, Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Shanta Mangal - WaarBenJij.nu Wellington, Nieuw Zeeland - Reisverslag uit Rotorua, Nieuw Zeeland van Shanta Mangal - WaarBenJij.nu

Wellington, Nieuw Zeeland

Door: Shanta

Blijf op de hoogte en volg Shanta

25 November 2016 | Nieuw Zeeland, Rotorua

24 nov

Joepie, ik heb WiFi

Vandaag zijn we van Roturua naar Waitomo caves gereden. Dit is een uniek national park alleen het park behoort tot de Maori's. De Maori's worden iig beter behandeld dan de Aboriginals in Australië.
In dit park zijn er verschillende grotten, nou ik dacht bij mezelf alweer zo'n grot maar nee hoor dit was echt spectaculair.
We werden rondgeleid door een Maori gids en hij vertelde vol enthousiasme over de wonderen van de caves. Het behoort decennia lang tot de Maori's.
Toen de Maori's het park aan de regering wilde verkopen zei de regering doodleuk. " Its your park, your problem"

op een gegeven moment besloten twee broers om de caves toegankelijk te maken voor het publiek.
En wat denk je dat er gebeurd. En ja hoor de regering ruikt money en wil het park kopen. Nou zei de Maori's, ( it's our park, our problem, you remember"".
De regering trok zich terug met hun staart tussen de benen. Goed voor ze!!! Het is overal hetzelfde. Het is notabene het land van de Maori's en toch spelen de blanken de baas.
Een van de grotten heet de glowworm caves oftewel de gloeiwormpjes. Deze gloeiwormpjes verlichten de ruimte op een spectaculaire manier. Zoiets heb ik niet eerder gezien. Wel vuurvliegjes naar gloeiwormpjes, Nee
Duizenden gloeiwormpjes hingen aan het plafond van de grot en het leek op kerstverlichting. Zo bijzonder om het te zien. Ze leken ook op kleine sterretjes. Het leek erop alsof je in een heel andere wereld bent beland. In het donker in stilte met de boot varen en de gloeiwormpjes bewonderen. Hoe gaaf is dat. De grotten waren zeer de moeite waard. Alleen jammer dat je niet mag fotograferen.

Wat mij het meest opvalt is het landschap. Onderweg veranderd het landschap steeds weer. Ongemerkt gaat het over in een heel ander landschap. Van valleien tot bergen tot heuvels tot vlakke stukken. Alles is hier heel groen. Het regent natuurlijk ook vaker. Op dit moment regent het ook we zitten in de camper te schrijven. Yes we hebben WiFi. Ik heb varens gezien van wel 12 meter hoog met een stam omtrek van wel 40 cm. De landschappen zijn zo bijzonder het doet mij aan Lord of the Ring denken. Ik zie zo Frodo lopen tussen de bergen.!! En Sam erachteraan!
En dan Gollum die roept. """ my precious"" En mr. Gandalf met zijn toverstok!!!

Helaas kan ik geen foto's uploaden vanuit mijn camera. Zodra ik een vast computer heb ga ik mijn best doen om een paar foto's bij te voegen. Zo heb je een klein beetje de indruk hoe mooi het wel niet is. Ik overdrijf echt niet.


25 nov 18.24 Pm
Vanmorgen om 7.30 uur vertrokken vanuit Waitomo Caves naar een plaatsje in Bulls , 150 km van Wellington. We willen zoveel mogelijk zakken naar het zuiden richting Wellington. Zondag moeten wij met onze camper om 7 uur in de ochtend klaarstaan.
Dus was het doorjakkeren. In totaal
heb ik 440 km gereden en ik had steeds last van rukwinden. Dat is geen pretje om te rijden. Afgelopen 5 dagen heb ik al 1200 km dwars door de bergen gereden. Fantastisch uitzicht onderweg.
Een stuk vermoeiender rijden dan in Aussie. Maar genieten doen we volop!!
Ik realiseer mij dondersgoed dat het niet voor iedereen is weggelegd. Iedere stap die ik zet realiseer ik mij dat het niet als vanzelfsprekend is om hier te lopen of hier te zijn.
Wij zijn de enige op de camping, een uur later kwamen 2 jonge gasten op de fiets met hun hele hebben en houden. Al 1200 km afgelegd op de fiets en ze gaan nog verder zakken naar het Zuidereiland. Whoh!!!!!

En dat allemaal dwars door de bergen door weer en wind.

Petje af!! Jonge, jonge, ik heb zo'n respect voor deze jongelui.
Tot ziens ,fooks!!
Big hug Shanta

  • 27 November 2016 - 18:37

    Mina Mangal :

    Wat een prachtige ervaring. En schrijven doe je heel mooi.
    Bijna net als een schrijfster. Zoveel gezien zoveel geschreven. Bijna een boek vol toch. Weer een mooi reisverslag. Leest het ieder keer met plezier

    Dikke kus, Mina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Rotorua

Mijn eerste reis

Recente Reisverslagen:

29 December 2016

Shantaodi

23 December 2016

Shantaodi

17 December 2016

Shantaodi

14 December 2016

Milford sound, nieuw zeeland

09 December 2016

Queenstown, Nieuw Zeeland
Shanta

Actief sinds 03 Okt. 2016
Verslag gelezen: 146
Totaal aantal bezoekers 11932

Voorgaande reizen:

01 Januari 2017 - 01 Januari 2017

Shantaodi

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

02 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

03 Oktober 2016 - 31 December 2016

Mijn eerste reis

Landen bezocht: